Choreografie - obsah

Anotace

    Taneční tvorba je nedílnou součástí výuky, v oblasti recepce a reflexe, tanečních oborů a vyžadovanou praxí jejich pedagogů, kteří jsou z většiny studiem choreografie nepolíbení. Choreografie, respektive taneční tvorba na ZUŠ, by jistě měla navazovat a odrážet problematiku taneční výchovy s danou skupinou žáků, v metodické práci pedagoga. Choreografie, je prakticky jediným výstupem tanečního oboru, prezentující pokroky v různých tanečních technikách a souvisejících dovednostech tanečního umění ve vzdělávání, a to nejen pro uspokojení klientů, rodičů, ale také v konfrontaci a setkávání, s jinými tanečními obory ZUŠ, při přehlídkách a soutěžích. Často je však vytváří intuitivně, což může skýtat pouze povrchní zpracování tématu včetně nevhodného výběru předlohy, hudby, využití rekvizit, kostýmů i pohybového slovníku. Profese učitele v tanečním oboru se samozřejmostí očekává tyto dovednosti. Tento pedagog pracuje a vytváří společně se žáky vlastní autorskou tvorbu, a to v počtu několik nových choreografií za školní rok (kdežto učitelé jiných oborů ZUŠ učí skladby a texty již vytvořené). Ne všichni učitelé, ač výborní, musejí býti také výbornými tvůrci.

   Tento vzdělávací program by měl podpořit pedagogy tanečních oborů v rozvoji profesní dovednosti a předat jim základní povědomí o tom, jak vlastně správně zpracovat choreografii z několika úhlů pohledu, aby jejich výsledná prezentace neztratila vzdělávací a umělecké hodnoty pedagogického přínosu/vedení jejich žáků.

Předpokládané rozvržení

(Toto rozvržení je výchozím bodem.  Organizátor a lektor odpovídají za vzdělávací cíl a naplnění hlavního tématu v časové dotaci. Rozvržení a elementy podrobného obsahu, však může lektor přizpůsobit, dle vývoje akce a svého uvážení, po domluvě s účastníky vzdělávání.)

2 hod

  • Obecné poznatky o v choreografii v souvislostech historických i současných.
  • Význam tvořivosti vedoucí k ucelenému tvaru, význam choreografie na ZUŠ (dětská tvorba a tvorba vyšších ročníků).
  • Otázky kvality, přesahů a součinnosti od vzdělávání k uměleckým kompetencím (jaké jsou hodnoty a kde a v čem je hledat). Obecný pohled na choreografickou tvorbu učitelů TO - očekávání různých stran vs. odpovědnost za vzdělávání, konkurence schopnost a uchopení pojmu taneční umění
  • Osobnosti a příklady dobré praxe

2 hod

  • Obecná pravidla, postupy, metody a vybrané pojmy k "postavení" tanečního díla/choreografie

Otázky a jejich vliv na celkovou podobu choreografie

  • Proč? - cíl / záměr / přínos
  • S kým? Jak? - Koncepce / projekt / plán / struktura / děj nebo abstrakce
  • Kde? - Black box, specific-side, scénografie

Východiska pro:

  • výběr tématu, výběr a volbu hudební či zvukové složky
  • výběr a volbu tanečního vyjádření
  • výběr a volbu rekvizit, kostýmu (účel, smysl)
  • volbu mluveného slova v tanci

Pojmy:

  • strukturovaná improvizace, technická improvizace,
  • pohybový slovník
  • dějová, nosná linka / vývoj tématu v choreografii, scénografie
  • dramatizace v tanci a výrazové prostředky,.....

4 hod

  • Aplikace zákonitostí v tvorbě choreografie při:
  • udržení vývoje tématu po dobu plynutí choreografie, gradace, nosná linka,....
  • práci s prostorem a obecné poznatky svícení scénické taneční tvorby
  • práci s tanečním a pohybovým slovníkem (uchopení technických variací ve vztahu k tématu - synchronní tanec, en face, efekt, etika x estetika...)
  • využití rekvizity v tanci (jako hlavní součást nebo jen dekorace, otázka nutnosti,..)
  • použití mluveného slova či vlastních zvuků nebo hrajících rekvizit v tanci
  • .....atd
  • Otázka přístupu k sebehodnocení a zpětné vazby zvenčí s uvědoměním si hodnocení tvorby ne vlastní.

6 hod

Praktická ukázka (menší) tvorby s využitím různých metod a přístupů, jako možný příklad toho, jak také, a zejména v ZUŠ, uchopit zpracování choreografie vedoucí ke společné tvořivé práci žáků a učitele.

  • Účastníci společně s lektorem aplikují získané poznatky při vytvoření ukázkového příkladu tvorby choreografie

Formy:

a) Vzájemně konzultují téma, strukturu,..... a společně se doplňují při realizaci

b) lektor zadá téma, případně hudební podklad pro alespoň 2 skupiny a v závěru dojde k vzájemnému, společnému vyhodnocení (skupina popíše, jak přistupovala k tvorbě)

c) hodnocení konkrétních choreografií dle videí

d) hodnocení reálně předvedené choreografie s některou taneční skupinou žáků, a to v případě, bude-li ochoten lektor nebo některý z účastníků domluvit účast žáků

2 hod

  • Pohled na hodnocení taneční tvorby na platformě TO ZUŠ
  • Sdílení a sebehodnocení
  • Diskuse nad souvisejícími otázkami