Choreografie - obsah
Anotace
Taneční tvorba je nedílnou součástí výuky, v oblasti recepce a reflexe, tanečních oborů a vyžadovanou praxí jejich pedagogů, kteří jsou z většiny studiem choreografie nepolíbení. Choreografie, respektive taneční tvorba na ZUŠ, by jistě měla navazovat a odrážet problematiku taneční výchovy s danou skupinou žáků, v metodické práci pedagoga. Choreografie, je prakticky jediným výstupem tanečního oboru, prezentující pokroky v různých tanečních technikách a souvisejících dovednostech tanečního umění ve vzdělávání, a to nejen pro uspokojení klientů, rodičů, ale také v konfrontaci a setkávání, s jinými tanečními obory ZUŠ, při přehlídkách a soutěžích. Často je však vytváří intuitivně, což může skýtat pouze povrchní zpracování tématu včetně nevhodného výběru předlohy, hudby, využití rekvizit, kostýmů i pohybového slovníku. Profese učitele v tanečním oboru se samozřejmostí očekává tyto dovednosti. Tento pedagog pracuje a vytváří společně se žáky vlastní autorskou tvorbu, a to v počtu několik nových choreografií za školní rok (kdežto učitelé jiných oborů ZUŠ učí skladby a texty již vytvořené). Ne všichni učitelé, ač výborní, musejí býti také výbornými tvůrci.
Tento vzdělávací program by měl podpořit pedagogy tanečních oborů v rozvoji profesní dovednosti a předat jim základní povědomí o tom, jak vlastně správně zpracovat choreografii z několika úhlů pohledu, aby jejich výsledná prezentace neztratila vzdělávací a umělecké hodnoty pedagogického přínosu/vedení jejich žáků.
Předpokládané rozvržení
(Toto rozvržení je výchozím bodem. Organizátor a lektor odpovídají za vzdělávací cíl a naplnění hlavního tématu v časové dotaci. Rozvržení a elementy podrobného obsahu, však může lektor přizpůsobit, dle vývoje akce a svého uvážení, po domluvě s účastníky vzdělávání.)
2 hod
- Obecné poznatky o v choreografii v souvislostech historických i současných.
- Význam tvořivosti vedoucí k ucelenému tvaru, význam choreografie na ZUŠ (dětská tvorba a tvorba vyšších ročníků).
- Otázky kvality, přesahů a součinnosti od vzdělávání k uměleckým kompetencím (jaké jsou hodnoty a kde a v čem je hledat). Obecný pohled na choreografickou tvorbu učitelů TO - očekávání různých stran vs. odpovědnost za vzdělávání, konkurence schopnost a uchopení pojmu taneční umění
- Osobnosti a příklady dobré praxe
2 hod
- Obecná pravidla, postupy, metody a vybrané pojmy k "postavení" tanečního díla/choreografie
Otázky a jejich vliv na celkovou podobu choreografie
- Proč? - cíl / záměr / přínos
- S kým? Jak? - Koncepce / projekt / plán / struktura / děj nebo abstrakce
- Kde? - Black box, specific-side, scénografie
Východiska pro:
- výběr tématu, výběr a volbu hudební či zvukové složky
- výběr a volbu tanečního vyjádření
- výběr a volbu rekvizit, kostýmu (účel, smysl)
- volbu mluveného slova v tanci
Pojmy:
- strukturovaná improvizace, technická improvizace,
- pohybový slovník
- dějová, nosná linka / vývoj tématu v choreografii, scénografie
- dramatizace v tanci a výrazové prostředky,.....
4 hod
- Aplikace zákonitostí v tvorbě choreografie při:
- udržení vývoje tématu po dobu plynutí choreografie, gradace, nosná linka,....
- práci s prostorem a obecné poznatky svícení scénické taneční tvorby
- práci s tanečním a pohybovým slovníkem (uchopení technických variací ve vztahu k tématu - synchronní tanec, en face, efekt, etika x estetika...)
- využití rekvizity v tanci (jako hlavní součást nebo jen dekorace, otázka nutnosti,..)
- použití mluveného slova či vlastních zvuků nebo hrajících rekvizit v tanci
- .....atd
- Otázka přístupu k sebehodnocení a zpětné vazby zvenčí s uvědoměním si hodnocení tvorby ne vlastní.
6 hod
Praktická ukázka (menší) tvorby s využitím různých metod a přístupů, jako možný příklad toho, jak také, a zejména v ZUŠ, uchopit zpracování choreografie vedoucí ke společné tvořivé práci žáků a učitele.
- Účastníci společně s lektorem aplikují získané poznatky při vytvoření ukázkového příkladu tvorby choreografie
Formy:
a) Vzájemně konzultují téma, strukturu,..... a společně se doplňují při realizaci
b) lektor zadá téma, případně hudební podklad pro alespoň 2 skupiny a v závěru dojde k vzájemnému, společnému vyhodnocení (skupina popíše, jak přistupovala k tvorbě)
c) hodnocení konkrétních choreografií dle videí
d) hodnocení reálně předvedené choreografie s některou taneční skupinou žáků, a to v případě, bude-li ochoten lektor nebo některý z účastníků domluvit účast žáků
2 hod
- Pohled na hodnocení taneční tvorby na platformě TO ZUŠ
- Sdílení a sebehodnocení
- Diskuse nad souvisejícími otázkami